Appcademy - folie loslaatklachten voorkomen

loslaatklachtenHet wrappen van een voertuig is één ding, zorgen dat de folie ook na enige tijd nog zit als een huis, een ander. Loslaatklachten kunnen meerdere oorzaken hebben. Vaak is het een combinatie van factoren. In dit artikel worden de belangrijkste oorzaken besproken… en nog belangrijker, hoe je ze kunt voorkomen.

Als je naar een carwrap-demonstratie kijkt ziet het er soms wel heel simpel uit. De meest mooie wrapfolies worden in profielen gesmeerd en moeiteloos over bumpers en spiegels getrokken. Appeltje, eitje zou je denken. Toch staan ervaren signmakers er vaak wat sceptisch naar te kijken. Déze wrap hoeft de weg niet op. En tja, een vers gewrapte auto ziet er (bijna) altijd perfect uit. Eventuele loslaatklachten komen pas later, soms al na een paar dagen, soms pas na een paar maanden. Loslaatklachten kunnen meerdere oorzaken hebben en vaak is het een combinatie van factoren. Hierna worden de belangrijkste oorzaken beknopt besproken.

help folie laat los 639

te veel uitgerekt

Hoe veel een folie kan worden opgerekt verschilt per folietype. Sommige folies kan je ogenschijnlijk enorm oprekken zonder kleur of glansverschil. Ook al ziet het er in het begin goed uit, mettertijd gaat de folie loslaten.

uitrekken 639

ondergrondvorm

Het zou handig zijn als de maximale rek in procenten op de specificaties stond. Maar die zal je niet aantreffen. Waarom niet? Waar uitgerekte folie op een licht gebogen ondergrond nog blijft zitten, kan deze in een hoekig profiel wél loslaten.

ontvetten

Een ondergrond grondig ontvetten blijkt ook een vak. Sterker, je kan met je ‘schone’ doek een restje paraffine keurig over de hele auto uitsmeren. Leer de juiste schoonmaaktechnieken en gebruik geschikte ontvettingsmiddelen. Ontvetten is extra belangrijk bij overlappen en op de delen waarop de folie opgerekt wordt aangebracht.

Laksysteem

In sommige laksystemen zoals watergedragen lakken of poedercoatings zitten in meerdere of mindere mate siliconen verwerkt. Hierop hecht de lijmlaag slecht. Bij twijfel kan je een test doen om de oppervlaktespanning te meten.

naverwarmen

 

fohn 150Om het vormgeheugen van folie te reduceren moeten de opgerekte delen worden naverwarmd. Als je dit niet doet zal de folie terugkrimpen. De meeste foliefabrikanten adviseren na te warmen tussen 80 en 90 graden Celsius.

Let op: Waar sommige typen folies hun ‘geheugen’ al beginnen te verliezen vanaf 50 graden Celcius begint dat proces bij andere folies pas vanaf 80 graden. (En sommige folietypes moeten zelfs nog veel heter worden gestookt.)

Vanwege die verschillen zou het kunnen dat de manier van naföhnen die je gewend bent ineens onvoldoende blijkt als je met een ander folietype werkt.

Deze temperaturen kun je echt niet op je gevoel inschatten. Vanaf plm. 50 graden voelt alles te heet aan. Een infrarood temperatuurmeter is dus onmisbaar bij een carwrap.

Iedere centimeter opgerekte folie moet consequent tot de juiste temperatuur worden naverwarmd. Het naföhnen van een flinke bus kan wel oplopen naar een uur werk. Niet leuk, want het is de laatste (saaie) handeling bij een carwrap. De neiging dit af te raffelen is begrijpelijk, maar funest.

Oplosmiddelen in de lijmlaag

Als een solvent print onvoldoende is uitgedampt zullen de oplosmiddelen van de inkten in de folie en de lijmlaag trekken. De oplosmiddelen kunnen de werking van de lijmlaag beïnvloeden en laminaat kan loslaten. Verder moet je er rekening mee houden dat niet uitgedampte folie wat is uitgezet. Als je te snel aanvangt kunnen de oplosmiddelen pas na de montage gaan verdampen waardoor de folie wat zal terugkrimpen.

Het laminaat is onder spanning aangebracht.

Als het laminaat onder te hoge spanning over de folie is aangebracht gaat de laminaatlaag aan de folie ‘trekken’. Hierdoor kunnen de randen gaan opkrullen en loslaten.

De lijmlaag heeft onvoldoende ‘gevloeid’.

De lijmlaag van de folie moet in de poriën van de ondergrond terechtkomen. Als er onvoldoende hechting is tussen de lijmlaag en de ondergrond zal de folie loslaten. Dit gebeurt bijvoorbeeld als er met onvoldoende druk is gerakeld.

Een andere oorzaak is montage tijdens te lage temperaturen (van de omgeving of ondergrond). Als het te koud is kan de lijm niet goed vloeien en ook dan is er onvoldoende hechting. De lijmlaag heeft hoe dan ook tijd nodig om hechting op te bouwen. Daarom wordt geadviseerd een vers gewrapte auto niet gelijk de kou in te sturen en de eerste dagen de wasstraat te vermijden.

Extreme omstandigheden

Ook extreme omstandigheden kunnen loslaatklachten veroorzaken. Zo kan een schuivende laag sneeuw op het dak van een bulkoplegger er voor zorgen dat folieranden loslaten. Hogesnelheidstreinen, vliegtuigen, speedboten etc. hebben te maken met extreme invloeden van wind, stof en water. Door aangepaste montagetechniek en edge-sealer toe te passen reduceer je de risico’s op loslaatklachten.

Meer informatie

Uiteraard is er veel meer te vertellen over de oorzaken en het voorkomen van loslaatklachten. Dit onderwerp wordt uitgebreid behandeld tijdens de Appcademy training applicatie-technieken. De nieuwste, innoverende en meest veiligste wrap-technieken worden gedemonstreerd en geoefend.

Appcademy.nl

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Appcademy_639x90