Demontage van folie- Appcademy
Wie kent ze niet? De knetteroranje PostNL auto’s? De giftig gele ambulances? De rode Douwe Egberts auto’s en het gele wagenpark van de ANWB? Briljante branding, want je hoeft maar een glimp op te vangen en je weet met wie je te maken hebt.
Maar je kan je tegelijkertijd ook wel voorstellen dat Lease maatschappijen dolblij zijn met het bestaan van (wrap)folies. Een knalgele of knetteroranje wagen is gewoon lastiger te verkopen dan een auto in courante kleur. Één van de grote voordelen bij uitvoering van carwraps is dat de originele neutrale ondergrondkleur behouden blijft. Simon Corsèl van ING Car Lease: “Het scheelt flink in de afschrijving, want na het uitpakken komt er een auto met goed geconserveerde lak voor de dag. Zonder krasjes, steenslag en andere gebruikssporen.” (Dezaak.nl)
Dit steengoede argument wordt daarom dankbaar gebruikt door steeds meer signmakers. En terecht! Maar wees eens eerlijk, wie houdt er bij de opdracht voor een wrap serieus rekening met de verwijderbaarheid na enkele jaren?
Het zou best verstandig zijn daar vaker bij stil te staan. Een volledig gewrapte auto kán je binnen een uur kaal maken. Maar het kan ook gebeuren dat je uren en uren aan het peuteren bent aan afbrokkelende folie. Niet alleen staan de blaren op je handen, het is ook enorm frustrerend en tijdrovend.
Bij de foto: De juiste lijmverwijderingstechniek verkort de demontageduur.’
Folie demonteren
Omdat er veel verschillende soorten folies en ondergronden zijn is er niet één ideale manier van demonteren. Groot project voor de boeg? Verkijk je niet op de demontage, maar inventariseer en test vooraf!
Checklist:
Inventariseer demontagewerk op de volgende punten:
Folietype
Een “semi-permanente folie” is doorgaans makkelijker te verwijderen dan een “permanente”. Metallic folies met ‘flakes’ scheuren sneller in en kosten dus meer tijd bij demontage.
Ondergrond
oppervlaktespanning, mate van reiniging, oppervlaktespanning, watergedragen,-verweerde lak, resterende spookbeelden.
Datering
Hoe lang geleden is de folie gemonteerd? (mate uitharding lijmlaag) Let op: Folie kan “over de datum zijn“
Demontagetechniek
Bij welke temperatuur en demontagetechniek verwijdert de folie optimaal?
Lijmlaag
• welk type lijmlaag?
• leeftijd van de lijmlaag? (lijm raakt uitgehard, verliest oplosmiddel)
• hechtingsniveau? (goed gevloeid door grondig naverwarmen, stadium uitharding laksysteem tijdens montage, nat aangebracht waardoor sterkere hechting ontstaan is)
• Is er bruglak of primer gebruikt?
Demontagetools
Er zijn inmiddels flink wat demontagetechnieken met bijpassende tools op de markt,
Zo kun je gebruik maken van:
• heatgun (hete luchtpistool)
• behangstomer
• hete luchtkanon
• infrarood apparatuur
• mechanische vinylzapper
• folieweekmaker
• lijmverwijderaar
Bij de foto: Het kan gebeuren dat je uren en uren aan het peuteren bent aan afbrokkelende folie. En rechts: Met een vinylzapper verwijder je klein tekstwerk.’
(Carwrap)folie demonteren
Bij de meest gebruikte methoden worden folie en lijm egaal opgewarmd en vervolgens losgetrokken. Als je de techniek goed in de vingers hebt, gaat je dat enorm veel tijd besparen. Verkijk je hierbij niet: Demontage van folie is ook een vak! Demontage technieken kunnen worden behandeld tijdens een training van Appcademy.
Verwarmen
Iedere foliesoort heeft zijn eigen ideale verwijderingstemperatuur ergens tussen de 15 en 90 graden Celsius. Doorgaans geldt: te heet en het smelt, te koud en het brokkelt.
Werkwijze
Verwarm de folie als nodig. Haal voorzichtig, met je nagel of schraper, een hoek van de folie los. Trek regelmatig met 1 of beide handen aan de folie onder een hoek van max 30 graden t.o.v. de ondergrond. Bij een grotere hoek zullen folie en lijmlaag snel splitsen wat leidt tot verwijderen van onnodig veel lijmresten.
Bij lagere temperaturen laat folie zich vaak vlotjes met korte rukkende bewegingen verwijderen; bij hogere temparaturen zijn het juist de regelmatige, soepele bewegingen die ervoor zorgen dat de folie makkelijker loslaat en niet afbreekt.
Het kan handig zijn de folie in handzame smallere stroken snijden. Let op: Zorg dat je de ondergrond niet beschadigd; Snijd een breuklijn in de folie; snijd niet door de folie heen!
Risico’s tijdens demontage:
Tijdens het verwijderen van folie kan schade ontstaan door:
• oververhitting (onderlaag wordt zacht en raakt beschadigd)
• oververhitting (ondergrond trekt krom)
• temperatuurverschil (breuk, vervorming)
• hoge trekbelasting (breuk, vervorming)
• gereedschap (snijschades en krassen)
• poetsen (krassen)
• lijmoplosser (aantasting)
Een grote demontageklus voor de boeg? Raadpleeg Appcademy voor technieken, tips, wenken en trucks die je heel wat tijd én frustratie kunnen besparen.
Meer informatie?
Bij de foto: Leuk hoor zo’n gifgele auto… Maar gelukkig kan het er ook weer af.’





