Ontvetten voor foliemontage, wat zijn de valkuilen?

Appcademy – Ontvetten voor foliemontage – Iedere foliemonteur weet dat je een ondergrond eerst moet ontvetten voor je kunt gaan monteren. Toch wordt er nog wel eens wat te makkelijk gedacht over ontvetten. Soms ziet een ondergrond er brandschoon uit, maar is het dan écht schoon genoeg voor foliemontage?

De ondergrond kan er nog zo vlekkeloos schoon uitzien, dit betekent nog niet dat alleen even een lap met ontvetter er overheen halen voldoende is. Als folie na het aanbrengen weer loslaat, is vaak de oorzaak: onjuist of onvoldoende ontvet. Ontzettend zonde van je werk als dat gebeurt! Dit geldt natuurlijk voor alle foliemontages, en dus zeker ook bij carwraps. Kortom, grondig ontvetten is misschien niet het allerleukste gedeelte van een carwrap, maar wel zeer essentieel.

Bij de foto: Het verschil tussen slecht ontvet (links) en goed ontvet (rechts) is meetbaar.

Voorbereiding

Hoe maak je een ondergrond geschikt voor een carwrap? Het is handig de auto de avond voor je gaat wrappen al gewassen binnen te zetten. Dan is de auto lekker droog als je ermee aan de slag gaat. Doe je dat niet, dan komt door de capillaire werking vocht uit de kleine kiertjes en naadjes. Dat is echt hinderlijk voor de hechting van de folie tijdens het wrappen.

De te beplakken ondergrond moet grondig worden ontvet. En dit is des te belangrijker naarmate de ondergrond een lage oppervlaktespanning heeft De oppervlakte-energie verschilt per laklaag.

  1. Gebruik een geschikte ontvetter.
  2. En zeker even belangrijk, werk volgens de juiste methode.
  3. Maak ieder stuk ondergrond nog even stofvrij voordat je gaat wrappen.
  4. Wrap met schone handen (zo vetvrij mogelijk).

Ontvettingsmiddelen

Er zijn heel wat middelen waarmee je kunt ontvetten. Alleen niet alle middelen werken even effectief. Je zou in principe zelfs met wasbenzine kunnen ontvetten. Maar een nadeel is, het is een olieproduct. Je moet het product zeer snel weer opnemen van het oppervlak, voordat het oplosmiddel kan verdampen. Ben je te laat, dan blijft er een vettig residu achter. En dat is juist wat je niet wilt.

Grofweg gezegd, kun je ontvetters in twee groepen onderverdelen:

  1. Ontvetters op basis van aardolie. Denk aan wasbenzine of thinner. Deze sprenkel je op een natte doek en neem je op met een droge doek of papier. In principe zou je wel met een stevige spuitflacon kunnen werken, maar je verspreidt veel oplosmiddel in de lucht. Erg ongezond. Werk altijd in kleine gedeeltes, want dit soort ontvetters verdampen snel. Het is de bedoeling dat de ondergrond nog nat is als je met de droge doek gaat opnemen.
  2. Ontvettersop basis van water/alcohol. Deze ontvetters kun je spuiten op de ondergrond en neem je op met een droge doek of papier. 

Lees de bijsluiters

Ontvetters op basis van water/alcohol zijn meer gebruiksvriendelijk. Je komt wat minder snel boven de ‘ongezonde’ norm als je met een spuitflacon werkt. Zorg hoe dan ook voor een geventileerde omgeving en gebruik in alle gevallen handschoenen. Je huid is poreus en neemt de vloeistof op. Elke dag een beetje ontvetter in je lichaam is gewoon niet gezond. Lees altijd de bijsluiters. Er zijn veel ontvetters op de markt op basis van water/alcohol. Maar hoewel ze er uiterlijk, of misschien zelfs qua kleur, hetzelfde uitzien, de kwaliteit verschilt enorm.

Tip: Test zelf de kwaliteit van een ontvetter.

Dat doe je als volgt:

  1. Zet een stuk ondergrond in de wax, spray er wat siliconen overheen, en wrijf er wat water met zeep op.
  2. Als je deze lekker vette ondergrond nu verdeelt in een paar vlakken, kun je goed vergelijken welke ontvetter het beste zijn werk doet

Werkwijze Ontvetten

Het principe van ontvetten, is dat je met de ontvetter vervuiling als wax, teer, tectyl, siliconen, paraffine et cetera verwijdert. Voor een carwrap betekent dit dat je de ontvetter in handzame gedeelten moet aanbrengen op de ondergrond. Het product vermengt zich dan met het (onzichtbare) vuil. Vervolgens neem je met een schone droge doek of papier het vuil en ontvetter in een draaiende beweging op.
Geef voldoende druk op de doek zodat je de poriën van de ondergrond bereikt. Werk hierbij methodisch, zodat je niet per ongeluk een stukje overslaat. En let op, profielen en randen moeten extra zorgvuldig worden ontvet. Doe dit gewoon twee keer

Handige tips

Goed ontvetten en schoonmaken heeft veel met discipline en gestructureerd werken te maken, maar onderstaande tips kunnen je ook helpen.

  1. Wikkel een flink stuk goed absorberend schoonmaakpapier als een washandje om je hand. Scheur zodra je een gedeelte hebt behandeld een stukje papier af, enzovoort.
  2. Vouw je rakel in doek of papier en maak daarmee randjes en kieren schoon.
  3. Gebruik speciale tools om bij raamrubbers en tot in de kleine kiertjes van aansluitende bumperdelen te ontvetten.
  4. Koop een bulk gebruikte theedoeken (bijvoorbeeld uit de horeca). Deze kun je keer op keer hergebruiken door ze zelf te wassen.
  5. Reinig na door slechts in één richting te wrijven, anders kan de verontreiniging op de doek weer op het oppervlak terechtkomen.
  6. Gebruik een doek nooit meerdere malen.
  7. Raak het gereinigde oppervlak niet meer met de vingers aan, anders komt er weer huidvet op het oppervlak

Bij de foto: Vouw je rakel in doek of papier en maak daarmee randjes en kieren schoon.

Oppervlaktespanning

Voor een optimale hechting is het belangrijk dat de ondergrond een hogere oppervlakte energie (2-10n/mm) heeft dan de folie die er op wordt aangebracht. Bij de meeste folies moet de oppervlaktespanning minimaal 38 dyn zijn om voldoende hechting op te bouwen. Hoe kun je meten of de oppervlakte-energie hoog genoeg is voor een carwrap?

Er zijn drie methodes om de oppervlaktespanning te meten:

  1. Voelen: ga met de vlakke kant van je nagels over het oppervlak. Hier is wat ervaring voor nodig, maar je kunt aan de stroefheid voelen of de ondergrond voldoende is ontvet. Hoe stroever, des te hoger de oppervlaktespanning en des te hoger de hechting.
  2. Horen: plak een stukje folie of schildertape op de ondergrond en trek het los. Aan het geluid hoor je of de hechting voldoende is. Helaas kunnen we geen geluidsfragment toevoegen 😉
  3. Zien: doe de druppeltest. Sprenkel een klein beetje water over de ondergrond. Vormt de ondergrond losse dikke druppels? Dan is de oppervlaktespanning erg laag. Er zijn ook speciale stiften in de handel waarmee je de oppervlaktespanning kunt meten.

Uiteraard is grondig ontvetten maar één (klein) onderdeel van een carwrap training van Appcademy.

Wil je graag heel goed leren carwrappen? De nieuwste carwrap tips en tricks leren?
Wil je alles weten over stressless technieken, pre-stretch techniek en warm/koud technieken?
Wil je folie-onthechting voorkomen?

Als 1 van deze onderwerpen je interesseert is een carwrap training van Appcademy iets voor jou. Een Appcademy training is nooit standaard, maar wordt aangepast aan het niveau en de individuele behoeften van jou en je collega’s.

Tijdens deze training is volop ruimte voor individuele begeleiding en verdieping. Stel al je vragen. Leer nu alles wat je altijd al wilde weten over dit onderwerp.


Appcademy verzorgt o.a. carwrap- en marketing-/verkoop trainingen voor signbedrijven. Wil je aanvullende informatie? Neem contact op met Appcademy.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

advertentie Sibon

bannersignplus

Appcademy_639x90