Foliemontage – Appcademy
De Signmarkt wordt overspoeld met mooie folies voor de meest spectaculaire toepassingen. Alleen… ze moeten ook nog even netjes aangebracht worden. En dat is een vak apart. Maar: oefening baart kunst. En met wat handige weetjes en trucjes ben je al snel een eind op weg. Een juiste rakeltechniek is de basis van alles.
Iedereen die voor de eerste keer een stuk folie probeert te plakken komt er achter dat daar toch wel wat vaardigheid voor nodig is. Montage op een plat vlak is vrij snel aan te leren, maar zodra je over glooiingen en welvingen gaat monteren zal je jezelf toch echt wat ingewikkelde montagetechnieken aan moeten leren.
Basistechniek
De nieuwe folies met controleerbare lijmlagen (o.a. via air releasetechniek of reliëf in rugpapier) zijn inmiddels vrijwel ‘idiot proof’. Een monteur die daaraan gewend is geraakt zit met de handen in het haar als hij/zij te maken krijgt met een folie zonder deze eigenschappen.
Maar ook bij het monteren van die ‘makkelijke’ folies is het belangrijk om basisrakeltechnieken goed te leren beheersen. Net als iemand die leert ijsschaatsen op van die stevige hooggeschoende noren. Daar schaats je meteen mee weg en.. het lijkt al snel heel wat. Maar pas als je leert hoe je je voeten het best zet, en welke lichaamshouding je moet aannemen kan je met minder inspanning sneller en mooier schaatsen.
Als je je rakeltechniek goed beheerst werk je sneller, mooier en met minder inspanning.
De basisprincipes van rakelen hebben te maken met:
- Rakeldruk
- Wrijvingsweerstand
- Rakelslag
Bij de foto: Wat is nou de meest efficiente rakeltechniek? Dat leer je tijdens de training ‘applicatietechnieken‘ of ‘carwraptechniek‘
Waarom is rakeldruk zo belangrijk
Met voldoende rakeldruk wrijf je vrijwel alle lucht onder de folie vandaan en bevorder je de hechting van de lijmlaag.
Hoewel er veel soorten folies en lijmlagen zijn geldt over het algemeen dat er bij te weinig rakeldruk luchtbellen onder de folie ontstaan. In de regel voldoet het een druk van ca. 4 kg over te brengen op je rakel (bij gebruik van een standaard rakel met een breedte van ca 10 cm). Door met je rakel op een weegschaal te duwen, kun je zelf testen hoeveel druk je gewend bent te geven.
Hoeveel kracht je moet geven op de rakel wordt ook bepaald door de breedte van de rakel en de dikte van het raakvlak. (hoe breder/dikker de rakel, hoe meer druk je moet geven)
Wrijvingsweerstand
Waarom ontstaan er spanningsplooien tijdens het rakelen (zelfs op een plat vlak)?Hoofdzakelijk om de volgende redenen. Folie is soepel en elastisch maar moet toch met voldoende rakeldruk worden aangebracht. Tijdens het rakelen raakt de folie, door de wrijvingsweerstand tussen je rakel en de folie, wat opgerekt. De folie wordt ‘groter’ waardoor die vervelende spanningsplooien ontstaan.
Hoe voorkom je dat? Verlaag de wrijvingsweerstand. Hiervoor zijn diverse handige tools verkrijgbaar. Gebruik een teflon rakel of een rakel met een sleeve van papier, vilt of wol. Wrijvingsweerstand breng je verder omlaag door de rakel en folie in te spuiten met water en zeep of applicatievloeistof. De rakel glijdt over de folie zonder hem op te rekken. Ook door ‘achteruit’ te rakelen breng je de wrijvingsweerstand omlaag.
Bij de foto: Met de juiste rakeltechniek werk je lastige spanningsplooien weg.
Folie sturen
Soms is het juist erg handig om de folie met behulp van wrijvingsweerstand wat op te rekken. Door wrijvingsweerstand in je voordeel te gebruiken kan je de folie ‘sturen’. Deze techniek komt van pas als het beeld van een grote print net niet lijkt te gaan aansluiten. Of als er wat spanning in de folie zit. Door met wrijvingsweerstand te rakelen kan je de spanning verdelen en naar de zijkanten van de folie toe werken. Hoe klein een folieverschuiving per rakelslag ook mag lijken; een verschuiving van 1 mm per 10 cm betekent 1 cm per meter. En, ook best handig, je hebt geen föhn nodig.
Hoe doe je dat? De wrijvingsweerstand verhoog je door te rakelen met een voorwaartse rakeltechniek en extra rakeldruk.
Bij de foto: Door sturend rakelen werk je de foliespanning de richting op die jij wilt.
Zeker als je een carwrap wilt uitvoeren is het handig te weten hoe je met rakeltechnieken de spanning in de folie optimaal verdeelt. Door de juiste technieken te beheersen bespaar je tijd, een hoop zweetdruppeltjes en last but not least: het eindresultaat zal mooier zijn.
Rakelen kan je natuurlijk niet leren door een artikel te lezen. Het betekent oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Wat zeker helpt is een training te volgen waarbij je in een paar uur een paar jaar ervaring opdoet. Daar word je bij de hand gepakt om je de juiste slag of techniek te laten voelen.
Tijdens de Appcademytraining applicatietechnieken leer je wat rakelen betreft o.a.
- Welke rakeltechnieken er zijn en je leert welke je wanneer kan toepassen.
- Spanningsplooien wegrakelen
- Het bepalen van een ‘rakelroute’
- Tempo-rakelen
- Rakelen vanuit de denkbeeldige basislijn, etc.
Verder komt o.a. aan bod:
- veilig snijden (niet in maar op de lak) en afwerktechniek
- wrap- en inföhntechnieken
- voorkomen van (loslaat)klachten
- tips en tricks uit de praktijk
Meer informatie?





