Yachtwrap steeds populairder

Appcademy – Yachtwrap

De toepassingen voor het wrappen met zelfklevende folie zijn tegenwoordig grenzeloos. Carwraps zijn inmiddels al behoorlijk ingeburgerd en niemand kijkt meer verbaasd op van een gewrapte trein of een bestickerd vliegtuig. Een opkomende markt is yachtwrap; schepen waarvan de romp niet wordt geschilderd, maar beplakt met folie. Een interessante markt met mogelijkheden voor signmakers.

Een ‘Full Body Yacht Wrap’, waarbij de romp van een boot met zelfklevende folie wordt beplakt, is interessant voor zowel nieuwe als gebruikte schepen. Bij nieuwe schepen beschermt de folie de originele gelcoat. Bij oudere, van kleur verschoten jachten, wordt de body optisch weer in nieuwe staat gebracht. Yacht-wrapping is zowel interessant voor scheepseigenaren, als voor jachtwerven en jachtmakelaars.

Bij de foto: Omdat er zoveel verschillende soorten folie zijn, zijn de mogelijkheden voor een scheepsmetamorfose enorm; mat, glans of creatieve special print?

Het toepassen van folie biedt meerdere voordelen boven een conventionele schilderbeurt. Folie blijft langduriger kleurvast en is vrijwel onderhoudsvrij. Afhankelijk van de productkeuze (type folie en laminaat) en de toepassing (wel/niet beplakte rompdelen, snelvarend, inzet botenloods, et cetera) kan de verwachte duurzaamheid oplopen van enkele jaren tot meer dan 10 jaar! Foliemontage gaat bovendien sneller, oogt strakker en is voordeliger dan schilderen.

En, omdat er zoveel verschillende soorten folie zijn, zijn de mogelijkheden voor een scheepsmetamorfose enorm; mat, glans of creatieve special print?

Scheepsinterieur

Naast het (deels of compleet) wrappen van een romp, zijn er in de scheepvaart nog veel meer toepassingsmogelijkheden voor folie te bedenken. Een gedateerd scheepsinterieur kan vrij eenvoudig worden opgefrist met een trendy kleur folie, al dan niet met speciale effecten of prints. Of denk eens aan folie met de uitstraling van (geborsteld) metaal, verschillende soorten hout of carbon voor een meer exclusieve look. Complete wanden, kasten, tafelbladen, dashboards, maar bijvoorbeeld ook een mast of giek kunnen ermee worden beplakt.

Bij de foto: Een gedateerd scheepsinterieur kan worden opgefrist met een chique houtstructuurfolie.

Functioneel

Ook raamfolie is zeer interessant voor booteigenaren. Het voorkomt snelle verkleuring van het interieur, beschermt tegen hinderlijke schittering op het water, reduceert zonnewarmte en biedt privacy. Dikke PU beschermfolie kan worden gemonteerd op kwetsbare onderdelen van de romp of meubilair. En, last but not least, zijn er interessante ontwikkelingen rond het toepassen van antifouling-folie op het onderwaterschip. Antifouling-folie vervuilt het water niet (gunstig milieuaspect) en voorkomt jarenlang de aangroei van algen en andere waterorganismen.

Huiverig

Toch zijn veel signmakers wat huiverig om dit soort nichemarkten op te pakken. En terecht. Want hoewel de basis bij iedere wrap hetzelfde is (folie netjes aanbrengen en zorgen dat het blijft zitten) is er uiteraard verschil van aanpak tussen bijvoorbeeld een bootwrap en een carwrap. Voor iedere nichemarkt is specialistische kennis nodig. Ook bij een yacht-wrap komen de nodige vragen boven; Wat kan wel en wat kan niet? Hoe pak ik dit aan? Blijft folie wel zitten bij hoge vaarsnelheden? Hoe werk ik af langs de waterlijn? Hoe zit het met die antifouling folie? Welke garanties kan ik geven? Geeft mijn foliefabrikant garantie op deze toepassing? Bij wie moet ik terecht voor informatie?


Tips voor yachtwrap

  • Maak de ondergrond schoon, droog, vet- en kalkvrij.
  • Verwijder obstakels (sierstrips, rubrail, rubbers, beslag).
  • Zet een vloeiende waterlijn met behulp van crêpe-tape en/of laser op de romp uit.
  • Bepaal op basis van de rolbreedte, romphoogte en vorm van de romp (bolling,
  • natuurlijke naden etc.) hoe de folie het best kan worden aangebracht: horizontale
  • (dakpansgewijs) of verticale (van achter naar voren) banen.
  • Laat overlappingen ‘meestromen’ met water en wind. In veel gevallen betekent dit dat de folie als eerste op de spiegel (achterkant van de romp) wordt aangebracht.
  • Let op, kwetsbare foliedelen zijn: de afscheiding met de (zout)waterlijn, lager gelegen boegdelen op een snel varend jacht, raakvlakken met steigers en boeien, uitgerekte foliedelen.
  • Randen en hoeken worden (afhankelijk van folietype) aangebracht met gebruik van een primer, afdichtingstape en/of edge-sealer.
  • Helaas is het op bolle ondergronden onmogelijk de folie spanningsloos aan te brengen. Verdeel de spanning zo optimaal mogelijk. Gebruik uitsluitend folies waarvan bekend is dat deze na vervorming (en reductie foliegeheugen) op positie blijven.
  • Voordat een schip (na applicatie) te water wordt gelaten, dient de folie voldoende hechting te hebben opgebouwd. Dit duurt minimaal 24 uur.
  • Vanwege de ronde vorm van een romp zal een geprint ontwerp er na montage al snel ‘vervormd’ uitzien. Let hierop tijdens het ontwerpstadium.
  • Kleine foliebeschadigingen op een romp kunnen vrijwel onzichtbaar worden gerepareerd door er een ‘pleister’ (van folie) overheen te plakken. De boot kan in het water blijven.

Appcademy verzorgt o.a. carwrap- en marketing-/verkoop trainingen voor signbedrijven. Wil je aanvullende informatie? Neem contact op met Appcademy

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

advertentie Sibon

bannersignplus

Appcademy_639x90